BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, April 7, 2011

aku nak cantik dgn 99 Miracle Produk


ni la set kisihatan 1,set lengkap untuk sebulan penjagaan dalaman dan luaran

aku hampir putus asa dgn masalah muka aku ni...dulu dah tak der masalah,salah makan cikit je,jadi teruk,balik2 tempat yg sama timbul jerawat..pegi check doktor kulit,muka aku yg bengkak besar tu bukan jerawat,tp alahan ataupun resdung yg kuat..tak boleh langsung pakai produk yg ada bahan kimia sebab kulit aku jenis sensitif..di facebook,banyak sangat aku tgk satu produk testimoni 99 face miracle produk..ada macam2 produknya..prosuk ni berasaskan herba dari 99 kepulauan langkawi..banyak aku tgk yg alami masalah mcm aku berjaya diselesaikan tp memakan masa sikit la sebab 100% bebas bahan kimia..so,aku mencuba set kesihatan 1..ada 99 face cleanser..iaitu pencuci muka yg tak yah pakai toner dah,lepas kali pertama guna,aku rasa kulit muka aku licin sangat sebab sehari sebelum pakai,aku ada jerawat baru nak naik sebab makan udang..pastu lepas makan tengah hari,aku makan jamu multipurpose dan jamu neem plus,kedua-dua jamu ni untuk masalah dalaman seperti ubat resdung,cantikkan kulit,macam2 jenis penyakit la,terutama wanita...badan rasa ringan,kulit rasa lembut dan senggugut aku berkurang..padahal aku baru 4 hari guna produk tu..yang penting jamu tu tak memanaskan badan..lepas tu aku tempek la miracle mask,buat macam bedak sejuk,pakai sampai tertido,besok pagi jaga,muka aku nampak berseri..keyakinan aku bertambah la..bukan apa,boyfren pun komplen aku ni ada jerawat..kawan dia tak der jerawat..mana la tak kecik hati aku..tunggu la nanti aku tunjuk dekat dia muka baru aku ni...pastu sebelum nak keluar rumah,aku pakai extra moist dia..dia bau macam minyak bijan,tapi lepas 20 minit pakai,muka jd segar dan senang nk pakai makeup..cuma aku belum try lagi freegift dia iaitu sinus herb untuk sauna muka dengan miracle tea...apa pun aku bersyukur pada Allah s.w.w sebab temukan aku dengan produk ni...aku akan terus guna sebab ni rawatan dalaman dan luaran...

makan di Ichiban Ramen Sunway Pyramid


ni plak set pencuci mulut yg aku sendiri lupa apa namanya

ni kaklong yang pesan,teriyaki chicken set

ni la chicken katsu nasi yang aku pilih

disebabkan aku ni sekarang 'addicted' tgk citer korea,tringin tol nak makan ramen(mi jepun)...sedap tgk diorang mkn tu...so,kebetulan kaklong aku dah move pindah dok di bandar sunway,sebelah j e dengan sunway lagoon,dekat jugak la dengan sunway piramyd..aku semalam baru sampai dari melaka,perut memang tgh lapar,masa untuk makan la...so,aku tekad nak mkn makanan yg sedap..lastly kakling aku choices makan di ichiban ramen restoran japanese-korea yang halal kt sana...terus je la masuk...selalunya makan jepun ni aku suka makan sushi,ramen,tepannyaki dgn dorayaki jer..terbaru ramen..tak pernah makan kat citu,selalunya makan di sushi king atau shabu-shabu train di berjaya times square kl..semalam order la aku chicken katsu(nasi dgn ayam dimasak ala jepun),kaklong teriyaki chicken set,dengan apa ntah namanya lagi satu untuk cuci mulut..air aku dgn kaklong minum watermelon jus..sedap dan kenyang jugak la...lepas dah habis makan,round2 la kat sekitar tu...dah tekad,nanti datang lagi nak pegi sunway lagoon plk..dulu pernah pegi,tp masa tu tak best sgt sbb budak2 lg..so,nanti petang aku balik klang plak,umah pakcik aku...nanti pakcik belanja makan seafood di port view...walaupun tak sempat makan seafood di port view Kota Kinablu di Port Klang pun bleh la..

Tuesday, April 5, 2011

sepetang di Perdana Park,tanjung Aru,Kota Kinabalu


tanjung aru merupakan kawasan yg agak popular di kota kinabalu sabah,kat situ la terletaknya airport untuk kkia n terminal dua untuk air asia..tahun ni dua kali aku ke sabah,dan bulan 5 nanti kali ketiga..sebab kerja aku berkaitan di sana nanti..so,masa kali kedua pegi KK ni,petang tu pegi la tempat trikan terbaru di KK ni,Perdana Park,taman rekreasi yg ada air pancuran berirama...tayangannya ada banyak sesi,tak salah aku kali pertama jam 6-7,di sabah kul 6 dah gelap..ramai pelancong datang sana sebab berdepan dengan airport KK..so,aku sempat la tengok persembahan air tu...diorang pasang lagu,air terjun tu seakan-akan menari ikut irama muzik tu...memang best la...kali pertama datang KK dulu tak sempat singgah sini..tapi ni la...lepas balik dari KK kali pertama,2 minggu lepas tu pegi lagi,dapat juga aku pegi perdana park ni..lepastu terus pegi makan di tanjung aru tu n jalan di sekitar pantai...bulan 5 pegi KK nanti cadang nak pegi Pulau Manukan dengan Monsopiad Cultural village...entry seterusnya aku akan cerita kisah dan adat kaum bajau islam kota belud di Tuaran,tempat yang aku menginap nanti...tunggu ya....

puding karamel aku...............


ni sebenarnya makcik aku yg mula ajar wat dulu..pena wat utk bf dulu... dia kata sedap..hehe...saja nk share kt cni sebab nt tkt lupa,sape nk try wat bleh la cuba...mst jadi...



bahan-bahan:

4 biji telur

1/2 tin susu cair/segar

1/2 caman gula halus(dikisar)

1/2 sudu esen vanilla

1 sudu mkn tepung castard

1 1/2 cawan air



untuk sos karamel:

gula pasir

air



cara nak buat:

1.masukkan semua bahan dalam msin pengisar pastu kisar dalam masa 3-5 minit,pastu tuangkan ke dalam dulang and then kukus je sampai 20 minit..

2.pastu nak buat sos karamel,masukkan gula dalam periuk dgn sedikit air,kacau sampai garing,pastu tambah lg air,jgn lama,nanti pahit...

3.puding yang dah siap kukus tu masukkan dalam peti sejuk,pastu bleh la tuangkan sekali sos karamel tu sedap makan bila sejuk....

Rayyan melangkah setapak lagi.......


rayyan umur dah pun setahun 3 bulan...dahbesar adik aku ni sorang...makin cerdik plak tu...sekarang dah x minum susu NAN,bertukar ke Anmum Esenntial utk 1 tahun ke atas...aigoo,dah tembam...dah pandai cakap...kalau tengok orang mkn n bawak makanan je dah pandai ckp "nak kit"..maksudnyer minta cket ler tu...mandi pun dah xnak mandi dlm bathrum,nk mndi kt luar uma...pastu kalau nampak sape je lalu,mesti pgl ajak main bola...aritu nampak ayah aku kira duit,dia buang kertad amik duit...budak zaman sekarang xpert btul....aku dulu umo 5 tahun org bagi duit pun tak reti apa lg..nakalnya semakin menjadi2...tiap ari kalau nmpk muka kaklong aku je buat mulut lapar...dah tu gelak tak mcm biasa,gaya menggoda...alahai rayyan buah hati kakngah dunia akhirat...rindunyer...balik nanti sebulan je la dapat jumpa,pastu aku terbang jauh lg...................untuk cari rezeki buat keluarga tersayang....

Wednesday, March 23, 2011

besday rayyan yg pertama



sebenarnya besday ni x plan pun,sebab masa besday aku pegi kota kinabalu..kaklong yg plan nak celebrate besday...last minit,salun kakak aku kena tutup sebab tanah kedai dia krajaan langkawi nak amik wat hotel so dia kena urus hal dia di sana...so aku pikir mmndgkn ni la yg ptama besday budak tecik tu,aku pun sambut la scr kelam kabut..keke aku wat sendiri...coklat vanilla spongekek...hentam sja la...makan ari tu ada bihun goreng,spageti,puding,nuget,makanan ringan dgn goodies beg untuk bebudak..ramai jgk yg dtg...plg best ayah aku smenagt toi tiup belon..hehe..rayyan plak seronok law ramai orang kt umah...syok ja dia berlari sana sini...seb bek tak masuk dalam belanga..hahaha...ramai yang mai..tetamu dr petang sampai la malam...tak behenti mai...ni la budget party adik aku...last minit plak sebab sehari lepas wat tu aku terbang ke sabah...apa pun,kakngah doakan haziq rayyan bin ishak menjadi anak yang soleh dan berguna pada masa akan datang...seindah nama yang cerdik serta penjaga pintu syurga..kakngah doakan rayyan jadi anak yang baik nanti...

Friday, March 18, 2011

bergaduh antara keluarga,slahkan diri sendiri atau keluarga??????????????///

bergaduh antara keluarga,slahkan diri sendiri atau keluarga??????????????///

Answer here

Thursday, February 24, 2011

kenangan manis di sabah



akhirnya dapat jugak aku jejakkan kai di bumi negeri di bawah bayu..totally aku mgakui,sabah sgt cntik dan sgt best..nt aku akn berhijrah di sana..selama 5 hari aku di sabah byk pengalaman pahit manis aku dapat..paling best ke kampung alam damai,tenghilan,tamparuli..dan di kota kinabalu..membeli belah di filifino martket,jalan-jalan di suroa sabah,centre point dan banyak lagi...tiada kata yg dapat aku ungkap melainkan aku sangat seronok di sabah...suasana sana sgt nyaman...1 malaysia aku pernah jelajah,tp kota kinabalu plg indah...

Saturday, February 5, 2011

cabaran EXPLORACE

bunyi pun macam lasak je kan??/aku memang tak nafikan dlm family pgl aku 'sotong' sebab x tahan aktiviti lasak ni...lembik je...so,sem akhir aku cdg nk wat pembaharuan la cket...nak aktif...tiap ari turun joging dan men badminton...3 hari bertahan,pastu kaki cramp,jem...tambahan plak aku join explorace...checkpoint pertama je kena bersilat..bunga silat tu ada 12 step..kalau x dapat,jgn mimpi bleh lepas ke checkpoint seterusnya...alahai...aku dan kwn2 satu grup(ada 12 orang) bersusah payah hafal step,30 minit kemudian sampai la...dah tu checkpoint seterusnya kena cari resipi 1 malaysia dekat penduduk kampung...tak tau pegi mana,pegi la cari kat kedai makcik semut..dapat resipi masak lemak pucuk tui..aku pun xtau benda apa la tu...checkpoint seterusnya umah orang kampung kena bersihkan kebun dia...umah makcik ni sempoi abisss,dapat mkn dan minum milo sejuk...habis satu jug aku kerjakan...seterusnya checkpoint yang memakan diri dan kakiku...huhuhu..kena pegi ladang ternakan kambing...kambing tu bersih dan baunya tetap busuk...aku dah la takut semua spesies haiwan dan binatang yang ada kat muka bumi ni...kena tangkap kambing dan bagi injecktion...aku kejar kambing tu,dia kejar aku balik..nasib la kawan aku yang tolong...abis bulu kambing melekat..kaki aku masa tu betul2 dah teruk dah...sampai ke checkpoint seterusnya kena cari dan asingkan barang macam cerita musang berjanggut tu..kena asingkan cili kering,,jintan,ketumbar,beras dan macam-macam la...letihnya...masa ada 10 minit je...tapi kena denda lompat bintang sebab lebih masa...huhuhu...sampai checkpoint yang seterusnya kena bagi 5 tajuk lagu yang ada perkataan RINDU..aku pun bagi je la...dah tu kena nyanyi plak..alahai...sepatutnya cari ulam,tp diorg tgk kami semua keletihan...sampai yang tempat ada budak2 muda yg jaga,kena buat crown orang asli guna daun kelapa...pastu kena jln catwalk...huh...itu je checkpoint yg kitorg pg...dah xlarat nak habiskanlagi dua checkpoint...semua lari balik dan hari tu sempat aku beli nasi ambeng...makanan orang jawa johor dan selangor..memang sedap nasi ambeng tu...ada nasi putih,ayam msak kicap,sambal goreng,ikan masin bulu ayam,mi goreng dan macam2 lg la....itu la pengalaman aku cket dalam aktiviti lasak ni.........

Thursday, January 20, 2011

jom ke Sabah

aku sarawak dah penah sampai...tp sabah lom lagi...dulu ada cadang nak pegi satu family..kali ni aku pegi sendiri..ada hal yang kena urus...tiket dah beli..ni kira last preparation la ni..hal tiket dah siap..pegi 13/2.11 balik 17/2/11..hotel pun dah siap tempah di kota kinabalu...ada kawan-kawan order rantai tangan mutiara sabah,kerongsang and kuih cincin papar...family aku plak ape ek aku nak beli??yang sedih cket 14 februari 2011 besday adik kesayangan aku,rayyan cukup setahun..masa tu aku di sabah...so,kaklong yang akan wat preparation sambut besday si comel tu..sebut tentang rayyan,makin lama makin macam cina muka dia..dah la masa dia lahir tu betul2 jatuh hari tahun baru cina..untung la badan.,,kulit pulak putih melepak,aku paggil dia 'yen yen'..sebab macam cina..mama cakap aku dulu pn macam cina jugak..tapi kulit aku ni gelap...tak la nampak macam cina,hahahahaha...so..apa pun aku hepi sebab sampai jugak aku ke sabah...bila dah pegi sabah,cukup la aku pegi semua ngeri dalam malaysia tinggal 1 je lagi belum pernah sampai,terengganu...........

1sttime ke Kluang Johor


dulu orang cakap beli pasu kat ayer hitam johor...aku tak penah sampai..so,aku kena pegi kluang pada 1.1.11..smpi kluang 2.1.11..jauh jgk perjalanan menaiki bas 2 tingkat dari butterworth ke kluang..masa diambil kira2 9 jam..sampai di kluang da ada yang sammmbut so ada pegi jalan-jalan sekitar bandar kluang selama seminggu di sana..memang best..aku mencari nasi ambeng iautu makanan orang jawa ..tapi nasi tu malam je ada..malam ada hal perlu di uruskan so tak dapat la pegi...seterusnya pegi la ayer hitam tu..ada banyak pasu bunga dan patung haiwan liar macam singa,ular,harimau,teddy bear,hiasan antik...semua murah-murah je..bestnyer tgk...tapi aku tak beli apa-apa sebab masa tu pokai..tapi tak pe,nanti nak pegi lagi..lepastu dapat masuk dalam kem mahkota kluang..di unit pasukan udara tentera darat...dapat naik helikopter yang real punya..bukan semua dapat peluang,tp aku dapat juga peluang tu..memang best...bertuah jugak kiranya...lepas tu pegi tengok kuda plo sultan johor..yang itu pun bukan semua dapat tengok..penjaga kuda tu ada pelawa aku naik kuda tu,tapi kuda tu macam tak suka aku je...kuda tu tak paham melyu,kena speaking .je..so aku snap pic je la...lepas ni entry ke sabah plak...tgu yaaa....

Monday, December 27, 2010

ayam masak madu penang mari......


ayam masak madu memang terkenal di kalangan peminat nasi kandar penang..tapi kat kedai mamak tu mahal..kebersihan pun meragukan,so baik masak sendiri di rumah..di sebenarnya fveret seseorang..aku pun suka...aku belajar dari seorang makcik keturunan mamak la...tak susah pun,dan paling penting,langsung tak pedas..sape yang TAKUT makan pedas boleh la cuba try:

bahan-bahan:
ayam seekor dipotong kecil(selalu pgl potong sup)
halia(dikisar)
8 tgkai cili kering(dikisar)
4 ulas bawang besar(dikisar)
6 biji bawang putih
tomato puree@sos tomato 8 sudu besar
sos cili(8 sudu besar)
madu(saya guna setengah cawan kopi)
3 btg serai
bunga lawang
kulit kayu manis
bunga cengkih
cara nak memasak:

1. ayam digoreng dengan rempah kari daging dan sedikit kunyit serta garam
2. asingkan ayam,guna sedikit myk yg menggoreng ayam td tu,untuk tumis bunga cengkih,bunga lawang dan kulit kayu manis
3. tumiskan serai hingga kekuningan dan masukkan semua bahan kisar serta cili yang dikisar.
4. biarkan hingga pecah minyak,masukkan sos tomato@tomato puree dan sos cili serta madu
5.seterusnya masukkan ayam dan biar hingga mendidih dan sedia untuk dihidangkan.

Friday, December 10, 2010

aku dan milo........


sebenarnya dah lama nak cita ttg milo ni..tp asyik telupa je..milo...kalau sape yang rapat dengan aku,memang tau aku ni 'HANTU MILO'...hiduo ni tak lengkap sehari tak dapat milo..mama aku mesti tau,kalau tengok aku ni lembik je,tak bermaya,dia akan cakap'tuh tak isi minyak(milo) lagi la tu'...aku ni dulu kecik2 orang susah..so,aku x minum susu banyak..bila mama bagi milo,terus minum..bulat je masa kecik..dari umur 2 tahun lebih aku minum milo..sampai la sekarang...mamam kata,sapa kawin dengan aku boleh bankrupt sebab milo mahal..pernah aku try tukar minum vico,ovaltine,tapi tetap tak puas macam milo..hantaran nanti kalau dapt milo pun best jugak..hehe..adik-adik aku pun suka milo..tapi tak la jadi hantu macam aku...macam sekarang ni aku,jarang makan nasi...milo sehari 10 gelas besar...pagi bila pegi ofis,mesti mama bekalkan milo satu botol besar...bila pikir balik,bila la aku nak matang daripada milo ni..macam budak-budak je tak boleh hidup tanpa milo.............

Sunday, December 5, 2010

kecohnya..................................


aku ni dah lama diamkan diri bila orang tanya hal yang satu ni...sebab malas nak kecoh n nak jaga hati banyak pihak..tapi semalam ada sesuatu tak di duga terjadi dan hampir semua kaum kerabat dan rakan-rakan dapat tau...cuma aku kesian dekat seseorang ni..maafkan nurul yer...bukan niat nak sorokkan,tapi belum tiba masanya..ada banyak lagi yang lebih baik..sekarang banyaknya sms dgn call aku dapat...aku tak tau nak jawab apa..biar la semua tau sendiri..insyallah..apa yang dirancang akan tercapai nanti..sebab kadang-kadang rasa macam mimpi je hidup ni...bila tepuk pipi,tak mimpi pun.memang realiti..alhamdulillah..hajat aku yang aku pendam dalam hati allah makbulkan satu persatu...mungkin ni hikmah atas segala yang menimpa aku...aku perlukan semangat dari orang di sekeliling aku..family aku memang gembira betul diorang dengan berita ni..aku plak gembira ada,takut pun ada..tapi apa pun,hidup ni mesti diteruskan.....aku penah rasa cemana sakitnya hati ni bila kita sayangkan seseorang tu,dia khianati kita...hancur jiwa,berkecai hati..bukan senang nak bangkit balik dengan semangat dan kekuatan baru...memang susah..tapi,hidup mesti diteruskan...masa-masa suram,kelam,gelap gelita dah beransr pergi..yang aku ada sekarang hidup baru yang penuh warna-warni dan aku cuma mohon,jangan lagi rampas apa yang aku ada sekarang....

Tuesday, November 30, 2010

terkadang ku berfikir...........

aku selalu mengeluh kalau da masalah menimpa dalam diri..ada ja yang tak kena..tapi satu peristiwa betul-betul buat aku insaf sejak bercakap dengan sorang makcik...ari ni aku balik ada jumpa sorang makcik..katanya dari pejabat pelajaran,terima bantuan pelajran anak dia..datang jauh dari baling..kakinya tempang..aku tanya la,makcik nampak macam penat,dia kata penat la..makcik jalan cari surau..nak tunggu sampai rumah x sempat..pastu aku tanya la,makcik pucat,dia kata ya la..pastu dia tengok ja restoran tu,dia kluarkan duit,dia kira la..sambil mengomel sendirian..aku tanya la napa makcik..dia kata xda apa-apa..aku tanya la..anak makcik brapa orang..dia kata lima..yang sulong 15 tahun tapi nak behenti belajar...2 bulan tak dapt bantuan,.makcik x mampu..makcik ibu tunggal,pakcik meninggal kemalangan,makcik pun kaki patah ni..makcik jual minyak angin,tapi tak laku..biasa la katanya,orang melayu bukan nak beli barang mcm tu..dia kata la lamanya nak tunggu bas balik,nak naik teksi siap la rm20..aku tanya la,makcik dah makan??dia kata tunggu balik umah la nak...takut x cukup tambang..ya allah..dia kata nak beli air pun risau tak cukup..sayunya hati aku..aku pegi belikan dia nasi goreng dgn milo ais..dia taknak,akhirnya puas aku cakap,aku ikhlas..baru dia makan........baru kini aku sedar,aku patutnya bersyukur atas apa yang allah kurniakan..kadang-kadang dugaan hidup ni tinggi sangat..tapi kita lebih beruntung dari setengah orang lain yang ;ebih malang..moga allah bukakakn pintu rezeki untuk setiap hambanya...........