BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, February 24, 2011

kenangan manis di sabah



akhirnya dapat jugak aku jejakkan kai di bumi negeri di bawah bayu..totally aku mgakui,sabah sgt cntik dan sgt best..nt aku akn berhijrah di sana..selama 5 hari aku di sabah byk pengalaman pahit manis aku dapat..paling best ke kampung alam damai,tenghilan,tamparuli..dan di kota kinabalu..membeli belah di filifino martket,jalan-jalan di suroa sabah,centre point dan banyak lagi...tiada kata yg dapat aku ungkap melainkan aku sangat seronok di sabah...suasana sana sgt nyaman...1 malaysia aku pernah jelajah,tp kota kinabalu plg indah...

Saturday, February 5, 2011

cabaran EXPLORACE

bunyi pun macam lasak je kan??/aku memang tak nafikan dlm family pgl aku 'sotong' sebab x tahan aktiviti lasak ni...lembik je...so,sem akhir aku cdg nk wat pembaharuan la cket...nak aktif...tiap ari turun joging dan men badminton...3 hari bertahan,pastu kaki cramp,jem...tambahan plak aku join explorace...checkpoint pertama je kena bersilat..bunga silat tu ada 12 step..kalau x dapat,jgn mimpi bleh lepas ke checkpoint seterusnya...alahai...aku dan kwn2 satu grup(ada 12 orang) bersusah payah hafal step,30 minit kemudian sampai la...dah tu checkpoint seterusnya kena cari resipi 1 malaysia dekat penduduk kampung...tak tau pegi mana,pegi la cari kat kedai makcik semut..dapat resipi masak lemak pucuk tui..aku pun xtau benda apa la tu...checkpoint seterusnya umah orang kampung kena bersihkan kebun dia...umah makcik ni sempoi abisss,dapat mkn dan minum milo sejuk...habis satu jug aku kerjakan...seterusnya checkpoint yang memakan diri dan kakiku...huhuhu..kena pegi ladang ternakan kambing...kambing tu bersih dan baunya tetap busuk...aku dah la takut semua spesies haiwan dan binatang yang ada kat muka bumi ni...kena tangkap kambing dan bagi injecktion...aku kejar kambing tu,dia kejar aku balik..nasib la kawan aku yang tolong...abis bulu kambing melekat..kaki aku masa tu betul2 dah teruk dah...sampai ke checkpoint seterusnya kena cari dan asingkan barang macam cerita musang berjanggut tu..kena asingkan cili kering,,jintan,ketumbar,beras dan macam-macam la...letihnya...masa ada 10 minit je...tapi kena denda lompat bintang sebab lebih masa...huhuhu...sampai checkpoint yang seterusnya kena bagi 5 tajuk lagu yang ada perkataan RINDU..aku pun bagi je la...dah tu kena nyanyi plak..alahai...sepatutnya cari ulam,tp diorg tgk kami semua keletihan...sampai yang tempat ada budak2 muda yg jaga,kena buat crown orang asli guna daun kelapa...pastu kena jln catwalk...huh...itu je checkpoint yg kitorg pg...dah xlarat nak habiskanlagi dua checkpoint...semua lari balik dan hari tu sempat aku beli nasi ambeng...makanan orang jawa johor dan selangor..memang sedap nasi ambeng tu...ada nasi putih,ayam msak kicap,sambal goreng,ikan masin bulu ayam,mi goreng dan macam2 lg la....itu la pengalaman aku cket dalam aktiviti lasak ni.........

Thursday, January 20, 2011

jom ke Sabah

aku sarawak dah penah sampai...tp sabah lom lagi...dulu ada cadang nak pegi satu family..kali ni aku pegi sendiri..ada hal yang kena urus...tiket dah beli..ni kira last preparation la ni..hal tiket dah siap..pegi 13/2.11 balik 17/2/11..hotel pun dah siap tempah di kota kinabalu...ada kawan-kawan order rantai tangan mutiara sabah,kerongsang and kuih cincin papar...family aku plak ape ek aku nak beli??yang sedih cket 14 februari 2011 besday adik kesayangan aku,rayyan cukup setahun..masa tu aku di sabah...so,kaklong yang akan wat preparation sambut besday si comel tu..sebut tentang rayyan,makin lama makin macam cina muka dia..dah la masa dia lahir tu betul2 jatuh hari tahun baru cina..untung la badan.,,kulit pulak putih melepak,aku paggil dia 'yen yen'..sebab macam cina..mama cakap aku dulu pn macam cina jugak..tapi kulit aku ni gelap...tak la nampak macam cina,hahahahaha...so..apa pun aku hepi sebab sampai jugak aku ke sabah...bila dah pegi sabah,cukup la aku pegi semua ngeri dalam malaysia tinggal 1 je lagi belum pernah sampai,terengganu...........

1sttime ke Kluang Johor


dulu orang cakap beli pasu kat ayer hitam johor...aku tak penah sampai..so,aku kena pegi kluang pada 1.1.11..smpi kluang 2.1.11..jauh jgk perjalanan menaiki bas 2 tingkat dari butterworth ke kluang..masa diambil kira2 9 jam..sampai di kluang da ada yang sammmbut so ada pegi jalan-jalan sekitar bandar kluang selama seminggu di sana..memang best..aku mencari nasi ambeng iautu makanan orang jawa ..tapi nasi tu malam je ada..malam ada hal perlu di uruskan so tak dapat la pegi...seterusnya pegi la ayer hitam tu..ada banyak pasu bunga dan patung haiwan liar macam singa,ular,harimau,teddy bear,hiasan antik...semua murah-murah je..bestnyer tgk...tapi aku tak beli apa-apa sebab masa tu pokai..tapi tak pe,nanti nak pegi lagi..lepastu dapat masuk dalam kem mahkota kluang..di unit pasukan udara tentera darat...dapat naik helikopter yang real punya..bukan semua dapat peluang,tp aku dapat juga peluang tu..memang best...bertuah jugak kiranya...lepas tu pegi tengok kuda plo sultan johor..yang itu pun bukan semua dapat tengok..penjaga kuda tu ada pelawa aku naik kuda tu,tapi kuda tu macam tak suka aku je...kuda tu tak paham melyu,kena speaking .je..so aku snap pic je la...lepas ni entry ke sabah plak...tgu yaaa....

Monday, December 27, 2010

ayam masak madu penang mari......


ayam masak madu memang terkenal di kalangan peminat nasi kandar penang..tapi kat kedai mamak tu mahal..kebersihan pun meragukan,so baik masak sendiri di rumah..di sebenarnya fveret seseorang..aku pun suka...aku belajar dari seorang makcik keturunan mamak la...tak susah pun,dan paling penting,langsung tak pedas..sape yang TAKUT makan pedas boleh la cuba try:

bahan-bahan:
ayam seekor dipotong kecil(selalu pgl potong sup)
halia(dikisar)
8 tgkai cili kering(dikisar)
4 ulas bawang besar(dikisar)
6 biji bawang putih
tomato puree@sos tomato 8 sudu besar
sos cili(8 sudu besar)
madu(saya guna setengah cawan kopi)
3 btg serai
bunga lawang
kulit kayu manis
bunga cengkih
cara nak memasak:

1. ayam digoreng dengan rempah kari daging dan sedikit kunyit serta garam
2. asingkan ayam,guna sedikit myk yg menggoreng ayam td tu,untuk tumis bunga cengkih,bunga lawang dan kulit kayu manis
3. tumiskan serai hingga kekuningan dan masukkan semua bahan kisar serta cili yang dikisar.
4. biarkan hingga pecah minyak,masukkan sos tomato@tomato puree dan sos cili serta madu
5.seterusnya masukkan ayam dan biar hingga mendidih dan sedia untuk dihidangkan.

Friday, December 10, 2010

aku dan milo........


sebenarnya dah lama nak cita ttg milo ni..tp asyik telupa je..milo...kalau sape yang rapat dengan aku,memang tau aku ni 'HANTU MILO'...hiduo ni tak lengkap sehari tak dapat milo..mama aku mesti tau,kalau tengok aku ni lembik je,tak bermaya,dia akan cakap'tuh tak isi minyak(milo) lagi la tu'...aku ni dulu kecik2 orang susah..so,aku x minum susu banyak..bila mama bagi milo,terus minum..bulat je masa kecik..dari umur 2 tahun lebih aku minum milo..sampai la sekarang...mamam kata,sapa kawin dengan aku boleh bankrupt sebab milo mahal..pernah aku try tukar minum vico,ovaltine,tapi tetap tak puas macam milo..hantaran nanti kalau dapt milo pun best jugak..hehe..adik-adik aku pun suka milo..tapi tak la jadi hantu macam aku...macam sekarang ni aku,jarang makan nasi...milo sehari 10 gelas besar...pagi bila pegi ofis,mesti mama bekalkan milo satu botol besar...bila pikir balik,bila la aku nak matang daripada milo ni..macam budak-budak je tak boleh hidup tanpa milo.............

Sunday, December 5, 2010

kecohnya..................................


aku ni dah lama diamkan diri bila orang tanya hal yang satu ni...sebab malas nak kecoh n nak jaga hati banyak pihak..tapi semalam ada sesuatu tak di duga terjadi dan hampir semua kaum kerabat dan rakan-rakan dapat tau...cuma aku kesian dekat seseorang ni..maafkan nurul yer...bukan niat nak sorokkan,tapi belum tiba masanya..ada banyak lagi yang lebih baik..sekarang banyaknya sms dgn call aku dapat...aku tak tau nak jawab apa..biar la semua tau sendiri..insyallah..apa yang dirancang akan tercapai nanti..sebab kadang-kadang rasa macam mimpi je hidup ni...bila tepuk pipi,tak mimpi pun.memang realiti..alhamdulillah..hajat aku yang aku pendam dalam hati allah makbulkan satu persatu...mungkin ni hikmah atas segala yang menimpa aku...aku perlukan semangat dari orang di sekeliling aku..family aku memang gembira betul diorang dengan berita ni..aku plak gembira ada,takut pun ada..tapi apa pun,hidup ni mesti diteruskan.....aku penah rasa cemana sakitnya hati ni bila kita sayangkan seseorang tu,dia khianati kita...hancur jiwa,berkecai hati..bukan senang nak bangkit balik dengan semangat dan kekuatan baru...memang susah..tapi,hidup mesti diteruskan...masa-masa suram,kelam,gelap gelita dah beransr pergi..yang aku ada sekarang hidup baru yang penuh warna-warni dan aku cuma mohon,jangan lagi rampas apa yang aku ada sekarang....

Tuesday, November 30, 2010

terkadang ku berfikir...........

aku selalu mengeluh kalau da masalah menimpa dalam diri..ada ja yang tak kena..tapi satu peristiwa betul-betul buat aku insaf sejak bercakap dengan sorang makcik...ari ni aku balik ada jumpa sorang makcik..katanya dari pejabat pelajaran,terima bantuan pelajran anak dia..datang jauh dari baling..kakinya tempang..aku tanya la,makcik nampak macam penat,dia kata penat la..makcik jalan cari surau..nak tunggu sampai rumah x sempat..pastu aku tanya la,makcik pucat,dia kata ya la..pastu dia tengok ja restoran tu,dia kluarkan duit,dia kira la..sambil mengomel sendirian..aku tanya la napa makcik..dia kata xda apa-apa..aku tanya la..anak makcik brapa orang..dia kata lima..yang sulong 15 tahun tapi nak behenti belajar...2 bulan tak dapt bantuan,.makcik x mampu..makcik ibu tunggal,pakcik meninggal kemalangan,makcik pun kaki patah ni..makcik jual minyak angin,tapi tak laku..biasa la katanya,orang melayu bukan nak beli barang mcm tu..dia kata la lamanya nak tunggu bas balik,nak naik teksi siap la rm20..aku tanya la,makcik dah makan??dia kata tunggu balik umah la nak...takut x cukup tambang..ya allah..dia kata nak beli air pun risau tak cukup..sayunya hati aku..aku pegi belikan dia nasi goreng dgn milo ais..dia taknak,akhirnya puas aku cakap,aku ikhlas..baru dia makan........baru kini aku sedar,aku patutnya bersyukur atas apa yang allah kurniakan..kadang-kadang dugaan hidup ni tinggi sangat..tapi kita lebih beruntung dari setengah orang lain yang ;ebih malang..moga allah bukakakn pintu rezeki untuk setiap hambanya...........

Sunday, November 21, 2010

gadjet idaman DSLR nikonD60 dan D3100



(ni aku guna D6o membe aku..kualiti gambar bleh thn jgk..cntik gmbr)


(ni model d3100..model ni terbaru dan kualiti gambar fokus lebih soft dan gegarannya tahan sikit..)



aku sebenarnya suka sgt fotografi..setiap perkara mesti aku snap pic..memang kaki gambar la..aku sekarang ada kamera digital biasa je..aku teringin sangat nak memiliki kamera DSLR jenis nikon..aku suka gambar outdoor..suka sangat..harganya mahal la bagi aku yang bergelar student ni..belum mampu lagi nak beli..tunggu la aku keja tahun depan..aku dah survey nak beli model terbaru nikon D3100..harganya dalam rm2110...ataupun jenis model D60 yang harganya dalam rm2200..sebab tahun depan dah keja,mesti banyak travel..haizz..indahnya impian ni kalau tercapai...kawan-kawan satu course banyak yang dah ada..bukan apa,kualiti gambar memang cantik dan aku suka snap pic yang unik..terutama sunset..insyallah,satu hari nanti Allah s.w.t akan makbulkan hajat aku ni..lepas graduate,aku nak ikut kursus fotografi la..

mengidam nasi ganja ipoh..................




dulu aku taktau pun ada nasi ganja kat ipoh..walaupun ramai kenalan kat ipoh sana..pastu satu hari lepas study kat library,aku tengok la majalah LIBUR..dalam tu cita percutian bajet kat ipoh..aku selalu pegi ipoh pun tak pernah tau..ada satu kedai nasi kandar yang ddi gelar nasi ganja sebab sapa makan gerenti ketagih nak rasa lagi..aku plak peminat nasi kandar ni..yang aku tau istimewanya ayam masak merah dengan sambal kelapa dia.teringin sangat nak makan..sampai sekarang belum ada rezeki lagi..sape la insan bertuah nak bawa aku pegi ek???hehe..apa yang aku tau,kedai ni dia bertenggek dalam kedai kopi cina yong suan and lokasi terletak di jalan yong kalsom..jom la kita pakat pi..hehe

Saturday, November 20, 2010

cara nak buat pes tomyam siam


selalunya org nak masak tomyam siam ni,orang akan beli siap kat kedai balik mai masak jer..tp aku suka wat sendiri pes dia sebab ya la,kalau anak orang siam ni,kalau tak pandai masak makanan thai,malu la...resipi ni turun temurun dari family mama aku di satun thailand..ni tomyam yang pure punya..aku publish kat sini sebab ramai sgt membe tanya nak masak tomyam siam..tapi ni aku ajar untuk wat pes saja la sebab tomyam nak masak macam biasa..

untuk pes tomyam:

10 tangkai cili padi merah kering(susah nak dapat)-optional cili padi merah 15 tangkai
1 btg bunga kantan
4 btg serai
lengkuas
halia
daun kesum
bawang merah dlm 5 biji
bawang putih 5 ulas
daun sup

semua bahan-bahan tu dikisar halus dan nak masak tomyam,jgn guna air limau nipis je,masukkan guna asam keping dan masak tomyam seperti biasa...

aku nak cerita sikit tentang kenapa orang thai ni kulit cantik sebab makanan thai semua berasaskan sup dan pedas..contohnya tomyam siam ni,orang thai guna untuk sembuhkan demam dan selsema..lepas masak,kan dalam tomyam tu kita masukkan macam-macam herba,makan panas-panas dan insyallah,badan kita akan berpeluh..ni mempercepatkan proses penyembuhan demam..sesape yang nak berdiet memang patut makan tomyam ni..cepatkan proses pembakaran lemak..

Tuesday, November 16, 2010

minggu pertama dalam dewan mahkamah




aku ingatkan kat mahkamah syariah kes tak bayak..rupanya banyak kes..statistik di kulim kes jenyah [aling banyak poligami tanpa kebenaran dengan khalwat..kes mal plak notis pengesahan penceraian,permohonan fasakh,sijil faraid dan cerai takliq..setiap kali prosding,aku kena masuk dalam mahkamah la..memang best..walaupun aku tak kahwin lagi,tapi sedikit sebanyak ilmu syariah yang aku be;ajar ni berguna jugak untuk masa depan nanti..walaupun hakikatnya major aku undang-undang sivil,bukan syariah..jadi,ada la pengalaman sikit di mahkamah sivil dan juga mahkamah syariah..lepastu staff mahkamah syariah kulim ni memang semua baik2..hari kedua aku ada maskkan sejenis kuih kat semua..paling best,hakim mahkamah yang tak lokek bagi ilmu dan nasihat...ni baru mingge pertama sebab besok cuti hari raya aidil adha..minggu depan hari ahad plak la baru ada prosiding baru..selain tu juga aku dah mula belajar cara nak daftarka kes yang di buat oleh pelangaan iautu pihak yang bertikai....next entry aku akan critekan sedikit tentang prosedur dalam mahkamah syariah....ni gmbr sebenar dewan mahkamahdi mahkamah syariah..gambar aku time perbicaraan kes x bleh snap sebab masa prosiding x bley amik gambar..so,tmpt yg tgi tu,hakim yg dok..saksi tu untuk saksi dan pembawa tuntutan untuk disoal siasat oleh peguam dan hakim..yang byk kerusi tu untuk orang awam..yg ada kerusi dgn meja tu tempat aku untuk dengar kes dan catatkan..yang kerusi depan tempat duduk hakim tempat jurubahasa tau pegawai syarie dan jadang-kadang aku duduk di sebelah dia..orang yang kena tuduh,yang membawa tindakan akan bagi keterangan di hadapan kami semua.....

Sunday, November 14, 2010

adik-adik aku punya blueberry cheesetart




~ni aku yang buat,mula je rajin,lama tnga ilang suda~


ari ni aku p praktikal..rupanya isnin baru masuk court..so,ari ni rehat la.ari pertama,mummy and daddy yg pegi antaq..aku cuak sikit la..sebab tak biasa dgn mahkamah kat kedah..so,pagi tu ajak ayah aku p makan nasi campur dulu yang dah lama bertapak ka kulim..pastu dapat idea ajak ayah p kedai jual barang-barang buat kek..cadang nak beli edible image untuk cupcake..tapi stok xde la plak..aku sekarang dah boleh buat cupcake sikit-sikit..maksud aku deko cupcake..so,bahan byk xde,beli je la cream cheese..ayah aku suka sangat bluueberry cheesetart ni..sejak aku buat dulu..siap bagi dekat membe dia lagi..so,ari ni aku buat la..tapi aku ubah suai sikit filing dia bagi lagi ummph..tambah whipping cream dgn perahan lemon..aku ada acuan tart 1 dozen je..so,lambat la..jenuh la nak tunggu..adik-adik aku ofer nak tolong..haha..sweet pastry ada yg jadi tebal..lantak la labu..janji boleh makan..sebab doh dan filing aku dah buat..macam-macam corak filing(blueberry) diorang buat..masa tu energy aku dah down sangat dah...

Saturday, November 13, 2010

selamat bertunang faizal dan rose



ni kisah jiran aku..depan rumah..sedara sebelah ayah aku..aku panggil diorang mak teh...rapat jugak aku dengan makteh..makteh ni kreatif orangnya..selalu amik tempahan hantaran dengan pelamin..(aku nanti dah booking da)..so,anak kesayangan makteh dah selamat bertunang pada 5/11/2010 hari tu..dengan pilihan hatinya,rose..cantik rose ni..kacukan melayu cina..amoi la kiranya ni..kenduri bulan 6 nanti..aku ada buatkan sejenis hantaran bagi sebab ikut perancangan,kaklong aku(kakak aku yang sulung) akan kahwin jugak bulan 5 nanti..so,sama-sama la tolong menolong..sebab nak tunggu aku kahwin ntah tahun bila..haha...hantaran hari tu banyak jugak,tema warna emas sebelah boy,warna hitam putih sebelah gurl..cantik-cantik semuanya..SEMOGA BERKEKALAN HINGGA KE JINJANG PELAMIN..

mi bandung..............


rasanya dulu aku pernah masukkan entry ni..tapi tuh la,aku da reformat bLIK blog aku ni..ya la,sebab nak hidup serba baru...haha...ayat tak bley blaa je kan..mi bandung ni aku belajar dari mak kawan aku...orang jawa klang,selangor...macam-macam cara orang nak masak mi bandung ni..ada yg guna pes,ada yg guna perencah serbuk dan macam-macam style lah..tapi aku,pes semua buat sendri...

bahan untuk kuah:

daging ayam direbus dan air disimpan untuk buat stok..
daging dan udang(jika suka)
stok ayam
kacang tanah di kisar halus
cili kisar atau cili boh
sos tomato
sos tiram
sos cili
sayur sawi
telur
garam
gula
mi kuning
tauge untuk hiasan

cara nak masak ni simple jer....tumis cili kisar sampai garing,masukkan stok ayam tadi and then sos xili,tomato dan tiram..biar sampai mendidih,masukkan kacang tanah yang dikisar adi,masukkan daging,udang dan ayam..pecahkan telur dan akhir sekali masukkan sawi..
lepastu sedia dihidangkan dengan mi kuning..